четверг, 15 января 2015 г.

Тема: Східний похід Олександра Македонського
Мета: оцінити особу Александра Македонського як людини, як видатного стратега, державного діяча;  охарактеризувати Східний похід Македонського, його причини, етапи та наслідки; дати оцінку імперії Александра Македонського; формувати навички самостійної роботи з історичними джерелами, навички групової роботи; розвивати уміння складати історико-психологічні портрети; досліджувати причинно-наслідкові зв'язки; аналізувати отриману інформацію; особисті якості; виховувати вміння співпрацювати, самостійність, організованість, відповідальність.
Обладнання: ноутбук або комп'ютер, фільм «Александр»,  картки із завданнями,  фломастери, листи-самоклейки, інформаційні матеріали, таблиці для перевірки знань учнів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок-дослідження з використанням мультимедійної презентації.

Підготовчий етап
Учитель заздалегідь створює творчі групи учнів:
1-а група — «Дослідники»: розбиваються на три підгрупи, кожна з яких має свої напрямки досліджень: дитинство, риси характеру, вчинки Македонського. Дослідження проводять за роботами: Плутарх «Вибрані життєписи»; П'єр Левек «Світ еллінізму»
•    2-а група — «Військові кореспонденти»: досліджують Східний похід Македонського, його причини та етапи, готують серію репортажів з місця подій.
•    3-я група — «Аналітики»: підсумовують роботу попередніх груп, роблять висновки щодо особи Македонського, його діяльності, створюють хронологічну таблицю
I.    Організаційний момент
II.   Актуалізація опорних знань
Учитель: Уявіть, що ми у віртуальному світі. Перед нами Македонія IV століття до н. є. Тут на нас чекають несподівані зустрічі, незабутні пригоди. Ми маємо пройти через декілька етапів, здобути цінний досвід і вийти переможцями. Кожен етап передбачає завдання, яке необхідно виконати, щоб дістатися наступного етапу. Для того ,щоб почати роботу, нам потрібен «ключ» - слово, яке зашифроване на дошці. Кожна правильна відповідь відкриє букву цього слова.

Імперія

  1. Місто – держава в Греції (поліс)
  2. Столиця Македонії (Пелла)
  3. Кінне македонське військо (гетайри)
  4. Батько Александра (Філіпп ІІ)
  5. Учитель Александра.(Аристотель)
  6. Значення імені Александра  (захисник людей)
  7. Мрія Александра (завоювати світ)
Учитель. Що означає слово «імперія»?
Учні. Імперія — держава, яка силою зброї об'єднує різні народи (словникова робота)
III. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Ми отримали пароль і переходимо до наступного етапу.
  1. Чиє  ім'я  звучало  найчастіше?  (Александр)
  2. Який зв'язок існує між ним і словом «імперія»? (Вочевидь, йтиметься про імперію Александра Македонського.)
Тема уроку: Східний похід Александра Македонського
Учитель. Давайте поставимо перед собою завдання на цей урок, визначимо його мету, очікувані результати . Гра «Вершина знань»
 (Усі ідеї, думки учнів записуються на листки – самоклейки, прикріплюються до підніжжя гори)

Працюватимемо за планом:
  1. Александр Македонський – людина, державний діяч .
  2. Завоювання Александра Македонського.
ІV. Засвоєння нових знань

Групи отримують завдання, над якими працюють 5 – 7 хв.

«Дослідники» - опрацювати твори Плутарха,  П’єра Левека, заповнити таблицю № 1, дати відповідь на проблемне питання: Як захоплення дитинства, виховання впливають на розвиток рис характеру людини, її вчинки?
 «Військові кореспонденти» - підготувати репортажі про етапи походу від імені першої особи, позначити на карті місця найбільших битв.
«Аналітики» - проаналізувати наслідки походу, державу, створену Александром,
Скласти хронологічну таблицю. 

1 питання 
Учитель. Першим етапом нашого уроку буде створення історико-психологічного портрета Александра Македонського.
Що нам відомо про Александра Македонського? Народився він 21 червня 356 р. до н. є., 336 р. до н. є. став царем, учителем Александра був Арістотель:
Чи достатньо знань для створення портрета?
Пропоную надати слово групі «Дослідників». Ви отримали завдання опрацювати уривки з творів Плутарха, Левека та підготувати повідомлення про життя Александра Македонського.
Презентація роботи груп :
Учитель. Слово надається групі «Дитинство».
Доповідачі групи «Дитинство». Ми досліджували дитинство Александра Македонського за «Вибраними життєписами» Плутарха і дізнались:
Коли Александр народився на світ, згорів храм Артеміди. В.Азії проголосили, що цей день породив горе і велику біду для азіатів. А щасливому батькові віщуни сказали, що син буде непереможним.
Александр з дитинства любив військові ігри, мріяв про подвиги, про славу, зачитувався «Іліадою» і вважав Ахілла своїм предком.
Аристотель виховував Александра з 13 років. Три роки читав йому лекції. Юнак високо цінував знання, захоплювався точними науками, грою на лірі, театром.
У 16 років йому довелося на деякий час уперше взяти на себе управління державою – приймав послів від перського царя. Це випробування він з успіхом витримав.
Учитель. Дякую. Слово надається групі «Характер».
Доповідачі групи «Характер». Ми досліджували риси характеру Александра Македонського за «Вибраними життєписами» Плутарха і виявили:
Честолюбство Александра призвело до того, що спосіб його думок був не за віком серйозним і піднесеним. Він був від природи упертим, проте розумним словом його легко можна було схилити до правильного рішення. Вважав, що вміння володіти собою для царя важливіше, ніж вміння перемагати.
Він прагнув зухвалістю подолати долю, а силу перемогти мужністю. Александр був дуже щедрий від природи. Він прагнув не насолоди й багатства, а доблесті і слави. Говорив, що життям завдячує Філіппу, а Арістотелю — тим, що живе гідно, як належить людині.
Учитель. Дякую. Слово надається групі «Вчинки».
Доповідачі групи «Вчинки». Ми досліджували вчинки Александра за роботою П'єра Левека «Світ еллінізму»  і встановили:
Оскільки Александр вважав себе надлюдиною, він і поводився як надлюдина. Із самого початку царювання Александр енергійно розправляється із супротивниками, придушує заколот на Балканах. Він вирушає в похід до Азії, щоб «завоювати весь світ». Розрубує Гордіїв вузол.
Він присутній усюди. Александр надихає армію своєю присутністю і водночас керує нею з майстерністю справжнього стратега. Виявляє себе як геніальний організатор. Імперія, яку він створив, трималася на одній людині, правда людина ця була нелюдської працездатності.


Об'єктЩо з'ясувалиВисновки
ДитинствоМріяв про подвиги, славу, цінував знання, захоплювався точними науками, театром, грою на лірі, предок — АхіллЗахоплення дитинства і виховання впливають на формування рис характеру людини
Риси характеруГідність, честолюбство, розум, мужність, талант, рішучість, відвага, нестримністьРиси характеру, які формувалися в людині, впли-вають на її вчинки
ВчинкиНадихає власним прикладом, талановито керує армією, завойовує величезні території, створює імперіюВчинки свідчать про людину, характеризують її, допомагають нам краще її зрозуміти


  1. Що ви з'ясували про:
    • дитинство;
    • характер;
    • вчинки Александра Македонського?
  2. Які висновки ви зробили? {Учні за складеною таблицею дають відповіді на запитання.)
  3. Який зв'язок простежується?

Учні складають алгоритм: виховання – характер – вчинки.
Учитель. Ми закінчили роботу над створенням портрета Александра Македонського. Я думаю, тепер він став вам ближчим, зрозумілішими стануть і його вчинки. Давайте підіб'ємо підсумки першого етапу нашої роботи.
Завдання: Одним словом висловити, з чим у вас асоціюється ім'я Олександр.
До імені «Александр» підібрати слова-асоціації і приклеїти на дошку на листках – самок лейках, утворюючи таким чином «асоціативне гроно».
Учитель. Переходимо до наступного питання— «Східний похід Александра Македонського». Завдання ускладнюються. Вам необхідно створити серію репортажів з походу. Слово надається «Військовим кореспондентам».
1-й етап. Перський
1-й кореспондент. Нагадаємо, що ще батько Александра Філіпп II збирався воювати з персами за кривди, завдані ними, але був підступно вбитий. Александр звинуватив у цьому персів і поклявся помститися.
334 рік до н.е. Ми переправились через протоку Геллеспонт й опинились на землях Перського царства.
Александра не зупинить ніщо. Міста одне за одним скоряються йому. І ось, нарешті, Ісс. Тут відбулася битва,  яка визначила подальшу долю Олександра, відкрила йому шлях до слави.
Велична перемога! Дарій втік. Нам дістались багаті трофеї.  Розкішним бенкетом відсвяткували перемогу, тож уперед — на Єгипет !
2-й етап. Єгипетський
2-й кореспондент. Ми продовжуємо наші репортажі з місця подій.
Після піврічної осади ми завоювали Тір, де Александр вчинив жорстку розправу над переможеними: половину за його наказом розіп’ято на хрестах, половину – продано в рабство .Ми направляємось до Єгипту. Дорогою нас вітають місцеві жителі.
Тут на нас чекає річний перепочинок і підготовка до наступного походу далі на Схід. А єгиптянам на згадку про себе Александр залишає збудоване ним прекрасне місто — Александрію Єгипетську.
3-й етап. Месопотамський
3-й кореспондент. Ми йдемо до Межиріччя.
Ніч... Ґавґамели...
Перед нами розкинулась велика долина, всіяна вогнищами у таборі персів, розташованого тут. Ми не атакуємо вночі, бо Александр сказав: «Я не краду перемог!». Ми відпочиваємо. А перси не сплять, чатують. Ось і ранок. Почалося. Боже, допоможи нам!
- Дарій тікає! Ми перемогли! І ось уже Вавилон, Сузи і Персеполь біля наших ніг. У Персепольському палаці гори скарбів - це палац Дарія ІІІ. Нажаль,
Александр спалив його власними руками.
4-й етап. Індійський
4-й к о р є с п о н д є н т. Ми не сумнівались, що похід закінчено. Але нашого полководця Александра непокоїла думка дійти до «кінця світу».
І ось ми вже перетинаємо перевал Гіндукуш. Індія... Невідома, підступна країна. Країна сподівань і розчарувань (кадри з фільму «Александр»)
Тут Александр втратив вірного коня Буцефала, якого вважав своїм талісманом. Тут він дістав урок вірності від царя Пора та його слона. Тут його зрадили друзі, а війська відмовились іти далі. Ми повертаємось до Вавилона.
У ч и т є л ь. Як ви гадаєте, чому цю битву Александр програв? (Місцеві жителі боролись за свою свободу)
Ми дякуємо нашим репортерам, які цікаво і змістовно висвітили Східний похід. Підіб'ємо підсумки.

  1. 3 чим у вас асоціюється Східний похід?
  2. Що допомогло Александру у створенні імперії?
  3. Яким чином була створена імперія?

Учні продовжують складати «асоціативне гроно» за допомогою листків-самоклейок.
Передбачувані відповіді
Учитель. А зараз пропоную надати слово «аналітикам».
Аналітики. Внаслідок завоювань Александра утворилась величезна держава, що простяглася від Греції до річки Інду. Необмеженим володарем цієї імперії був Александр Македонський, який мріяв створити нову світову державу, в якій панували б рівність усіх громадян, свобода, добробут. Мріючи про єдиний народ, він одружував своїх воїнів із перськими жінками. Ми склали хронологічну таблицю.
У ч и т є л ь. Дякуємо! Давайте підіб'ємо підсумки.
Триває робота над «асоціативним гроном».

Бесіда за запитаннями
  1. Чи здійснив свою мрію Александр? Чи завоював «увесь світ»?
Відповіді учні надають, використовуючи метод «Прес».
  • Я вважаю…
  • Тому що…
  • Наприклад,..
  • Отже, я вважаю…
Учитель. Александр збирався у новий, африканський, похід. Але несподівано помер. Трапилось це у 323 р. до н. є., після 12,5 років царювання. Йому було 33 роки. (Учитель приклеює на дошку останню сам-клейку — 323р. до н. є.)
V. Рефлексія. Підсумки
У ч и т є л ь. Ось і закінчилась наша віртуальна подорож, ми багато з ким познайомились, побували в поході, набули певного досвіду. Я думаю, що Александр Македонський став вам усім ближчий, тож у вас з'явиться ба-жання дізнатись про нього ще більше.

Учител ь. А зараз пропоную надати слово «аналітикам».
Аналітики. Внаслідок завоювань Александра утворилась величезна держава, що простяглася від Греції до річки Інду. Необмеженим володарем цієї імперії був Александр Македонський, який мріяв створити нову світову державу, в якій панували б рів¬ність усіх громадян, свобода, добробут. Мріючи про єдиний народ, він одружував своїх воїнів із перськими жінками. Ми склали хронологічну таблицю.
У ч и т е л ь. Дякуємо! Давайте підіб'ємо підсумки.
Триває робота над «асоціативним гроном».
Під час нашої подорожі ми створювали «асоціативні грона», з яких утворився «асо¬ціативний кущ». Подивіться на нього уваж¬но. Я пропоную, використовуючи «грона», створити речення, які потім складуть осно¬ву вашого твору про Александра Македон¬ського.
Учні зачитують свої речення.
  1. Що ви запам'ятали з цього уроку?
  2. Чи досягли Ви поставленої мети?
(Аналіз очікуваних результатів, розміщених біля підніжжя «Вершини знань»
Експрес – опитування( учні ставлять «+ або «-» на питання, що диктує вчитель»): 
  1. Македонія зміцніла за правління Філіпа ІІ? (+)
  2. Ударною силою війська була фаланга? (+)
  3. Філіпп ІІ відіслав у завойовницький похід сина Александра? (-)
  4. Столицею нової держави Александр вибрав Пеллу? (-)
  5. Армію Александра  у Єгипті зустріли, як визволителя? (+)
  6. Вирішальною битвою , у якій Дарію ІІІ було завдано остаточної поразки, були битва при Гавгамелах? (+)
  7. Коня Александра звали Орликом? (-)
  8. Палац перського царя Олександр зробив своїм палацом? (-)
  9. Гетайри – це перські піхотинці? (-)
  10. Мешканці м. Тір радо вітали переможців?  (-)
  11. Цар Пор битву із Александром виграв? (+)
  12. Олександр Македонський помер у віці 33 років? (+)
VІ.  Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал підручника пар. 40.
Виконати завдання в контурних картах,
Написати лист Олександру Македонському.

Комментариев нет:

Отправить комментарий