вторник, 27 января 2015 г.

Завоювання Нового світу (всесвітня історія, 8 клас )

Мета уроку:  показати,  яким  чином  утворювалися  колоніальні  імперії; сформувати  уявлення  про  до колумбові  цивілізації,  показати  наслідки Великих географічних відкриттів для двох світів; сприяти усвідомленню про неприйнятність поневолення людини людиною, негативне ставлення до рабства;

Основні  поняття  та  терміни:  «революція  цін»,  «синтез»,  «колонія», «Конкіста», «конкістадори», "Латинська Америка"

Обладнання:  підручник,  історичний  атлас,  історичні  документи, роздавальний матеріал, портрети конкістадорів презентації «Майя», «Ацтеки»
Тип уроку: засвоєння нових знань, з використанням інтерактивних методів роботи та ІКТ.


Хід уроку:
І.Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчання.
План
1.     Завоювання іспанцями держав майя, ацтеків та інків.
2.     Світ після Конкісти.
3.     Європейці в Північній Америці.
4.     Наслідки Великих географічних завоювань.
ІІІ. Засвоєння нових знань.
Епоха Великих географічних відкриттів почалася з відкриття Америки Христофором Колумбом.
У 1992 р. у світі відзначалося 500 - річчя цієї події. Було видано чимало книг, друкувалися наукові статті, проводилися численні конференції. Деякі учені запропонували замінити звичне визначення «відкриття Америки», оскільки воно відповідає тільки  поглядам  європейців,  більш  точним  поняттям  «зустріч  двох світів» (наголошуючи на тому, що в індіанців існував свій світ до зустрічі з  європейцями).  Проте  частина  дослідників  вважають,  що  корінним американцям ця зустріч була зовсім не потрібна і нав’язана всупереч їхнього бажання. У процесі уроку поміркуйте над цією проблемою.
Ключове слово до теми, яке ми з’ясуємо , давши відповідь на питання вивченого матеріалу.
к
о
н
к
і
с
т
а








  1. Мандрівник, який 3 серпня 1492 року на трьох кораблях покинув   м. Палос і першим вирушив на пошук західного шляху до Індії. (Колумб) 
  1. Країна , розташована на Піренейському півострові, що стала головним конкурентом Іспанії. (Португалія)
  1. Флорентійський картограф, який зробив помилкові розрахунки для Колумба, розмістивши Індію недалеко від Піренеїв. (Тосканеллі)
  1. Назва корабля, який прибув у порт Севілья у вересня 1522 року , капітаном на якому був Ель Кано. (Вікторія)
  1. Португальський капітан, який в 1487 році дістався крайнього півдня Африки, і назвав його Мис Доброї Надії. (Діаш)
  1.   Його ім’ям назвали  новий материк (Америго Веспуччі)
  1.  Подолавши протоку 28.11. 1520 року моряки Магеллана вийшли у відкритий океан. Під час плавання стояла чудова, тиха погода. Океан назвали….(Тихий)
  1. Один із найбагатших індійських портів, куди дісталась у 1497 році флотилія Васко да Гами. (Калікут)
Конкістадори – іспанські завойовники, які,  за свідченням Бартоломе де Лас Касаса, «йшли із хрестом в руці та ненаситною жадобою золота в серці
Робота в групах: протягом 10 хв учні повинні:
1 група: З’ясувати, хто став конкістадорами, методі їх діяльності, «секрети успіху».
2 група: Завоювання Ернана Кортеса. (майя, ацтеки)



3 група: Завоювання Франсіско Пісарро
Відповіді учнів – 3 хв.
Підсумок – створення асоціативного куща.

Латинська Америка – крім Бразилії , захоплена іспанцями. В основі іспанської лежить латинська  мова, тому – Латинська Америка.
Текст 1  Ернан Кортес
«Ернан Кортес народився у бідній дворянській родині. Замолоду він учився  у  знаменитому  іспанському  університеті міста Саламанка,  але університет довелося залишити. Кортес виїхав у Новий Світ. Опинившись на Кубі, Кортес одержав місце секретаря намісника острова. Але молодий, честолюбний іспанець мріяв збагатіти. Кортес самовільно, іззагоном у чотириста чоловік залишив Кубу. Він  вирушив  до Центральної Америки. Коли Кортес  висадився  зі своїм загоном на узбережжі Мексики, величезну допомогу надала його кохана Марина. Завдяки  їй Кортес зміг вести переговори з місцевими племенами, і деякі з них перейшли на його бік. Через це його загін збільшився майже вдвічі. Індіанці племен, що підкорялися ацтекам, вважали Кортеса білим богом, який прийшов, щоб звільнити їх.
Верховний правитель ацтеків Монтесума, довідавшись про прибуття Кортеса, відправив до нього послів. Вони піднесли  іспанцям золоті прикраси. Монтесума обіцяв дати ще золота, але вимагав, щоб Кортес залишив його країну.
Кортес наказав відправити подарунки в Іспанію, королю та імператору Карлу V, а кораблі, на яких іспанці прибули до Мексики, знищити. Тепер Кортесу та його воїнам лишалася тільки два виходи — або загинути, або завоювати Мексику.
Коли  загін Кортеса, посилений  воїнами-індіанцями  з  різних племен,  підійшов  до  столиці, Монтесума  не  наважився  вступити  з  ним у бій. Він дозволив іспанцям увійти в місто і розташуватися майже поруч зі своїм палацом. Кортес скористався цим. Під час одного з відвідувань палацу він захопив Монтесуму в полон та примусив його визнати владу іспанського короля. Всі скарби палацу дісталися іспанцям. Монтесума  був  змушений правити  країною  так,  як цього  вимагав Кортес.
 Місцева знать і жерці зрозуміли це та повстали. Кортес опинився в оточенні на острові в палаці Монтесуми разом із золотом, яке йому вдалося зібрати та захопити.
Однієї ночі  іспанці прорвалися через багатотисячну армію ацтеків і, втративши  все  награбоване  та  свою  артилерію,  відійшли  до  узбережжя. Тих, хто потрапив у полон, ацтеки принесли в жертву богам.
Але Кортес повернувся з новим військом і незабаром остаточно завоював Мексику»
(Всемирная история в лицах. Новое время. — М.:   ОЛМА-ПРЕСС, 1999. — С. 28–32).
Текст 2. Франціско Пісарро
«Інший легендарний завойовник нових земель — Пісарро, на відміну від Кортеса, не вчився в університеті та не був дворянином. Все життя він залишався неписьменним; з дитинства пас худобу, потім завербувався  солдатом  й  потрапив  у  Новий  Світ.  Двадцять  років  він  провів з такими ж, як і він сам, шукачами удачі та, зрештою, зробився ватажком невеликого загону, який нагадував зграю розбійників. Пісарро разом зі своїми  супутниками  шукав  легендарну  країну  золота —  Ельдорадо.
 «Ельдорадо» з іспанської — «золота країна».
У пошуках Ельдорадо Пісарро зі своїм соратником Дієго де Альмагро потрапив у країну інків — Перу. Інки —  невелике  індійське  плем’я,  яке  створило  в  доколумбовій Південній Америці велику державу, що за рівнем розвитку наближалося до держави ацтеків. Назву Перу йому дали іспанці.
Коли Пісарро зрозумів, що він знайшов багату країну, яку можна завоювати, як зовсім нещодавно Кортес завоював Мексику, він завбачливо вирушив до Іспанії та доповів про це Карлу V. Король призначив Пісарро губернатором всіх земель, які він зможе приєднати до іспанських володінь. Повернувшись до Перу, Пісарро дізнався, що в країні триває міжусобна війна двох братів, спадкоємців престолу — старшого Гуаскара та молодшого Атагуальпи. Перемогу в цій боротьбі одержав Атагуальпа. Він  і став верховним правителем. Іспанці запросили Атагуальпу до себе в гості для переговорів і захопили його в полон. Верховний правитель  інків вважався головним богом. Кожне його слово було законом. Захопивши такого бранця, Пісарро заволодів всією країною. Він зажадав від Атагуальпи величезний викуп —  заповнити  золотом величезну кімнату. Піддані Атагуальпи зібрали золото. Тоді Пісарро зв’язався з переможеним  суперником  Атагуальпи —  Гуаскаром,  який  перебуваву в’язниці. Атагуальпа довідався про це й, побоюючись, що його позбавлять трону, віддав наказ убити Гуаскара.
Пісарро звинуватив Атагуальпу в убивстві та організував над ним суд за іспанськими законами. Суд визнав Атагуальпу винним у незаконному захопленні влади і засудив до страти. Тепер Перу повністю належало іспанцям. Через деякий час  інки повстали проти завойовників, але  іспанцям удалося придушити повстання.
Завоювання Перу скінчилось війною Пісарро та його головного помічника Альмагро. Першому на  той час  уже минуло шістдесят років, а другому —  сімдесят. Пісарро  переміг  у  цій  боротьбі  і  стратив  свого друга Альмагро. Через три роки прихильники сина Альмагро зарізали Пісарро в губернаторському палаці під час вечері прямо за обіднім столом»  (Всемирная  история  в  лицах.  Новое  время. — М.:  ОЛМА-ПРЕСС, 1999. — С. 32–35).
2. Світ після Конкісти
Етапи завоювання іспанцями Нового світу:
І етап    : загарбання коштовностей кінець ХV ст.
ІІ етап: розробка рудників, нещадна експлуатація індіанців; обробка сільськогосподарських угідь, використання праці індіанців – рабів , масове їх винищення, ввезення чорношкірих рабів.
Іспанія  - колоніальна імперія, встановила монопольне право на торгівлю з новим світом.
Словникова робота: Колонія – поселення за межами країни, залежна від іншої, завойована країна.
Революція  цін — подорожчання  усіх  товарів, оскільки  їхня  вартість почала виражатися у більшій кількості золота і срібла.
Каперство – офіційне піратство, дозвіл європейських монархів грабувати іспанські кораблі.
3. Європейці в Північній Америці.
 1497 . – подорож англійців до Північної Америки, о. Ньюфауленд.
1498 р. – ще одна експедиція, визнана невдалою. Золота не знайдено, тимчасово припинено подорожі.
1534 р. – француз Жак Картьє за 20 днів досяг Америки , обстежуючи затоку Св. Лаврентія, зустрів індіанців, які полювали на звірів. Свої поселення називали «канада»
Утворилась колонія -  НОВА ФРАНЦІЯ. Швидко розвивався розвиток китоловства.
Освоєння Північної Америки мало спочатку мирний характер. Переселенці самі працювали на землі, розводили худобу, з ХVІІ ст. почали заганяти індіанців у резервації, розширювати свої господарства.
4. Наслідки Великих географічних відкриттів:  («Мозковий штурм»)
  1. Формування світових колоніальних імперій, пригноблення багатьох народів, винищення корінних американців.
  1. Новий світ став частиною християнського світу.
  1. Розвиток наук, картографії.
  1. Формування нових торгівельних шляхів через океан, поява нових торговельних    центрів: Лондона, Амстердама, Севільї, Лісабона, Антверпена.
  1. Розвиток торгівлі, еволюція цін.
  1. Поширення в Європі нових сільськогосподарських культур з Америки, в Америці - європейських культур.
  1. Поширення в Європі звички палити тютюн та пити настойки із наркотичних рослин.

Америка
Африка
Європа
Ввозили



Вивозили




ІV. Актуалізація знань: вирішення проблемного питання: Відкриття Америки чи зустріч Світів?    ( Метод «Прес»)
V. Підсумок уроку, оцінювання роботи учнів на уроці.
Домашнє завдання: опрацювати параграф, заповнити таблицю
Заповніть таблицю «Формування світового ринку».




Підготувати презентацію «Нова їжа з Америки».

Комментариев нет:

Отправить комментарий