Тема: Конституційне право України
Мета: ознайомити учнів з основами конституційного права України, з історією становлення незалежності сучасної української держави, затвердженням її державного суверенітету; вчити учнів аналізувати нормативні акти, порівнювати їх, виховувати в учнів розуміння, що сучасна Україна є продовжувачем традицій та правонаступником держав, що існували на території нашої країни; визначати основні етапи розвитку української державності, роль державних утворень, що існували на території сучасної України, для розвитку нашої держави та її правової системи; давати характеристику основних історико-правових пам’яток України виховувати повагу до законів України.
Обладнання: Конституція України, Декларація про державний суверенітет України, Акт проголошення незалежності України, презентація «Конституційне право»
Основні поняття: Конституція України — Основний Закон.
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
Епіграф уроку:
Я — українець. Є у мене право
На рідну мову та свою державу,
На гордий прапор золотисто-синій,
На щастя жити у такій країні.
Я — українець. Право знати маю
Про тих, кого героями вважаю,
Що людство рятували від руїни,
Синів і дочок, гідних України.
Я — українець. Хочу право мати
Завжди усе, що думаю, казати,
На незалежну та міцну державу,
На все, що гарантовано по праву.
Я — українець. І моє це право
Любити землю горду й величаву,
Та дух свободи набирати в груди.
Я — українець. Був ним, є, і буду!
ІІ. Вивчення нового матеріалу
- Дізнавшись тему нашого уроку, склавши план, пропоную висловити свої очікування від уроку за схемою :
- Знаю - ...
- Хотів би дізнатись - ...
Я від вас очікую : активності, співпраці, дружньої роботи, старанності, міцних знань, поваги до законів України.
Проблемне завдання: Конституція України має декларативний, а не фактичний характер.
Основи конституційного права України
Розповідь вчителя + презентація
Конституційне право — галузь, яка є сукупністю норм, що закріплюють основи конституційного ладу в Україні, правовий статус людини і громадянина, регулюють суспільні відносини, пов’язані з формуванням та діяльністю органів державної влади, місцевого самоврядування.
Джерела Конституційного права: Конституція України, Закони України, Конституція АРК, Укази Президента України тощо.
Основні етапи розвитку української державності
Робота з картою
Робота з картками, де записано назви відомих учням держав, які існували на території України в різний час, відповідні дати, прізвища державних діячів України, назви правових пам’яток. За допомогою карток учні складають на дошці таблицю «Історія держави та права в Україні», аналогічну пропонованій вище.
Орієнтовний перелік державних утворень: Скіфська держава, Боспорське царство, Київська Русь, Галицько-Волинське князівство, Русько-Литовське князівство, Річ Посполита, Австро-Угорська імперія, Запорозька Січ, Російська імперія, Українська Народна Республіка (УНР), Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР), Українська держава (Гетьманат), Радянська Україна (УР).
Орієнтовний перелік державних діячів: Ярослав Мудрий, Володимир Великий, Богдан Хмельницький, Пилип Орлик, Михайло Грушевський, Володимир Винниченко.
Орієнтовний перелік пам’яток правової думки України: Руська правда, Литовські Статути, Березневі статті, Магдебурзьке право, «Права, за якими судиться малоросійський народ», Універсали Центральної Ради, Конституція УНР, Конституції УРСР та УРСР.
Закріплення суверенітету в політико-правових актах
Інформація вчителя
Правові акти Української держави на шляху до незалежності. • 16 липня 1990 р. — Декларація про державний суверенітет України.
- 24 серпня 1991 р. — Акт проголошення незалежності України.
- 1 грудня 1991 р. — Референдум про підтвердження Акта проголошення незалежності.
- 28 червня 1996 р. — прийняття Конституції України.
Робота з текстами правових актів (с. 88 підручника) – робота в парах, метод «Позначки». Читаючи текст підручника потрібно робити позначки на полях.
Ставте « + » на полях, якщо прочитане підтверджує те, що ви вже знаєте.
Ставте « - » ( мінус) , якщо прочитане відрізняється від того , що ви вже знаєте, чи думаєте, що суперечить вашим уявленням.
Ставте « + » ( плюс) на полях, якщо прочитане несе для вас нову інформацію.
Ставте « ? » ( знак питання) на полях, якщо ви натрапляєте на інформацію, яка вас бентежить, чи якщо хочете знати про щось більше.
- Визначити основні положення зазначених документів.
- Встановити принципові відмінності змісту цих актів.
Основні положення Декларації про державний суверенітет
- Закріплення державного, національного (право нації самостійно визначати своє життя, в тому числі шляхом створення національної держави) та народного (повновладдя народу, наявність в нього реальної можливості брати участь в управлінні державою) суверенітету.
- Закріплення поділу влади.
- Встановлення верховенства законів України (зокрема над законами СРСР).
- Проголошення економічної самостійності України.
- Проголошення самостійного призначення генерального прокурора УРСР.
- УРСР залишається у складі СРСР (не передбачався вихід зі складу союзної держави).
Основні положення Акта проголошення незалежності України
- Створення незалежної держави Україна.
- Недоторканність території України.
- Дія на території України виключно Конституції та законів України.
Загальна характеристика Конституції України
Розповідь вчителя
- Структура Конституції (Преамбула, 15 розділів, 161 стаття, 14 перехідних положень);
- значення слова «преамбула»;
- характеристика Української держави як незалежної, суверенної, демократичної, правової та соціальної держави.
Завдання
- Пригадайте визначення поняття «суверенітет».
- Пригадайте ознаки правової держави.
- Пригадайте ознаки демократії.
Розповідь вчителя Ознаки соціальної держави; зміст ст. 6 Конституції України («людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека є найвищою цінністю в Україні»).
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу:
- Відповісти на Проблемне завдання: Конституція України має декларативний, а не фактичний характер.
- Повернення до схеми « Знаємо – Хочемо дізнатись – Дізнались»
- Скласти синквейн із словом демократія
ІV. Домашнє завдання:
Опрацювати матеріал § 12 підручника.
Скласти твір-роздум «Яким був би подальший розвиток України, якби 1 грудня 1991 року народ проголосував проти незалежності ?»
Комментариев нет:
Отправить комментарий