вторник, 13 января 2015 г.

Конституційне право України

Тема: Конституційне право України
Мета: ознайомити учнів з основами конституційного права України, з історією становлення незалежності сучасної української держави, затвердженням її державного суверенітету; вчити учнів аналізувати нормативні акти, порівнювати їх, виховувати в учнів розуміння, що сучасна Україна є продовжувачем традицій та правонаступником держав, що існували на території нашої країни; визначати основні етапи розвитку української державності, роль державних утворень, що існували на території сучасної України, для розвитку нашої держави та її правової системи; давати характеристику основних історико-правових пам’яток України виховувати повагу до законів України.
Обладнання: Конституція України, Декларація про державний суверенітет України, Акт проголошення незалежності України, презентація «Конституційне право»
Основні поняття: Конституція України — Основний Закон.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
Епіграф уроку: 
Я — українець. Є у мене право
На рідну мову та свою державу,
На гордий прапор золотисто-синій,
На щастя жити у такій країні.
Я — українець. Право знати маю
Про тих, кого героями вважаю,
Що людство рятували від руїни, 
Синів і дочок, гідних України.
Я — українець. Хочу право мати
Завжди усе, що думаю, казати,
На незалежну та міцну державу,
На все, що гарантовано по праву.
Я — українець. І моє це право
Любити землю горду й величаву,
Та дух свободи набирати в груди.
Я — українець. Був ним, є, і буду!

ІІ. Вивчення нового матеріалу 
  • Дізнавшись тему нашого уроку, склавши план, пропоную висловити свої очікування від уроку за схемою :
  • Знаю - ...
  • Хотів би дізнатись - ...

Я від вас очікую : активності, співпраці, дружньої роботи, старанності, міцних знань, поваги до законів України.
Проблемне завдання: Конституція України має декларативний, а не фактичний характер.
Основи конституційного права України
Розповідь вчителя + презентація
Конституційне право — галузь, яка є сукупністю норм, що закріплюють основи конституційного ладу в Україні, правовий статус людини і громадянина, регулюють суспільні відносини, пов’язані з формуванням та діяльністю органів державної влади, місцевого самоврядування.
Джерела Конституційного права: Конституція України, Закони України, Конституція АРК, Укази Президента України тощо.
Основні етапи розвитку української державності
Робота з картою
Робота з картками, де записано назви відомих учням держав, які існували на території України в різний час, відповідні дати, прізвища державних діячів України, назви правових пам’яток. За допомогою карток учні складають на дошці таблицю «Історія держави та права в Україні», аналогічну пропонованій вище.
Орієнтовний перелік державних утворень: Скіфська держава, Боспорське царство, Київська Русь, Галицько-Волинське князівство, Русько-Литовське князівство, Річ Посполита, Австро-Угорська імперія, Запорозька Січ, Російська імперія, Українська Народна Республіка (УНР), Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР), Українська держава (Гетьманат), Радянська Україна (УР).
Орієнтовний перелік державних діячів: Ярослав Мудрий, Володимир Великий, Богдан Хмельницький, Пилип Орлик, Михайло Грушевський, Володимир Винниченко.
Орієнтовний перелік пам’яток правової думки України: Руська правда, Литовські Статути, Березневі статті, Магдебурзьке право, «Права, за якими судиться малоросійський народ», Універсали Центральної Ради, Конституція УНР, Конституції УРСР та УРСР.
Закріплення суверенітету в політико-правових актах
Інформація вчителя
Правові акти Української держави на шляху до незалежності. • 16 липня 1990 р. — Декларація про державний суверенітет України.
  • 24 серпня 1991 р. — Акт проголошення незалежності України.
  • 1 грудня 1991 р. — Референдум про підтвердження Акта проголошення незалежності.
  • 28 червня 1996 р. — прийняття Конституції України.

Робота з текстами правових актів (с. 88 підручника) – робота в парах, метод «Позначки».  Читаючи текст підручника потрібно робити позначки на полях.
Ставте « + » на полях, якщо прочитане підтверджує те, що ви вже знаєте.
Ставте « - » ( мінус) , якщо прочитане відрізняється від того , що ви вже знаєте, чи думаєте, що суперечить вашим уявленням.
Ставте « » ( плюс) на полях, якщо прочитане несе для вас нову інформацію.
Ставте « ? » ( знак питання) на полях, якщо ви натрапляєте на інформацію, яка вас бентежить, чи якщо хочете знати про щось більше. 
  1. Визначити основні положення зазначених документів.
  2. Встановити принципові відмінності змісту цих актів.

Основні положення Декларації про державний суверенітет
  1. Закріплення державного, національного (право нації самостійно визначати своє життя, в тому числі шляхом створення національної держави) та народного (повновладдя народу, наявність в нього реальної можливості брати участь в управлінні державою) суверенітету.
  2. Закріплення поділу влади.
  3. Встановлення верховенства законів України (зокрема над законами СРСР).
  4. Проголошення економічної самостійності України.
  5. Проголошення самостійного призначення генерального прокурора УРСР.
  6. УРСР залишається у складі СРСР (не передбачався вихід зі складу союзної держави).

Основні положення Акта проголошення незалежності України
  1. Створення незалежної держави Україна.
  2. Недоторканність території України.
  3. Дія на території України виключно Конституції та законів України.

Загальна характеристика Конституції України
Розповідь вчителя
  • Структура Конституції (Преамбула, 15 розділів, 161 стаття, 14 перехідних положень);
  • значення слова «преамбула»;
  • характеристика Української держави як незалежної, суверенної, демократичної, правової та соціальної держави.

Завдання
  1. Пригадайте визначення поняття «суверенітет».
  2. Пригадайте ознаки правової держави.
  3. Пригадайте ознаки демократії.

Розповідь вчителя Ознаки соціальної держави; зміст ст. 6 Конституції України («людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека є найвищою цінністю в Україні»).
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу:
  1. Відповісти на Проблемне завдання: Конституція України має декларативний, а не фактичний характер.
  2. Повернення до схеми « Знаємо – Хочемо дізнатись – Дізнались»
  3. Скласти синквейн із словом  демократія

ІV. Домашнє завдання:
Опрацювати матеріал § 12 підручника.
Скласти твір-роздум «Яким був би подальший розвиток України, якби 1 грудня 1991 року народ проголосував проти незалежності ?» 

Комментариев нет:

Отправить комментарий